سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

90/4/26
11:6 ع

چربی خون

   بالا بودن کلسترول بد   (LDL) و تری‌گلیسریدها، پایین بودن کلسترول خوب   (HDL) خطر ایجاد تصلب شرایین را می‌افزاید.

آزمایش‌هایی که برای چربی خون باید انجام شود شامل اندازه‌گیری کلسترول تام، کلسترول بد یا LDL و نسبت کلسترول کل به کلسترول LDL ، تری گلیسریدها.

[چطور بفهمیم چربی خون‌‌مان بالاست؟]

همه بزرگسالان بالای ?? سال اگر کلسترول LDL شان کمتر از ??? باشد، باید هر ? سال یک بار و اگر کلسترول LDL شان زیر بین ??? تا ??? (حد مرزی) باشد، باید هر یک تا سه سال یک بار آزمایش چربی خون انجام دهند. در صورتی که فرد عوامل خطرسازی برای بیماری قلبی یا عروقی داشته باشد یا علت پزشکی دیگری وجود داشته باشد، ممکن است این آزمایش با فواصل کمتری انجام شود.

منبع : pezeshk.us


  

90/4/26
11:5 ع

آشنایی با تست ورزش

تست ورزش یکی از مهم‌ ترین روش‌ های بررسی بیماری رگ‌ های کرونری قلب است. زمانی که بیمار شروع به ورزش می ‌کند، عضلات نیاز بیشتری به خون رسانی دارند و بنابراین قلب مجبور است تندتر و قوی تر ضربان بزند  .

به این ترتیب حین ورزش، خود قلب از همه اعضای بدن فعال تر بوده و نیاز به خون‌ رسانی بیشتری دارد  .

در یک قلب سالم رگ‌ های کرونری می ‌توانند جوابگوی این نیاز افزایش یافته باشند، اما زمانی که رگ‌ های کرونری دچار تنگی هستند از عهده ی این کار بر نمی ‌آیند و قلب دچار کمبود خون‌ رسانی و کمبود اکسیژن شده و متعاقب آن دچار درد می‌ شود. در این شرایط تغییراتی در نوار قلبی، فشار خون و ضربان قلبی ایجاد می ‌شود که بیماری را آشکار می‌ سازد. این موضوع اساس به‌ وجود آمدن تست ورزش است

از تست ورزش علاوه بر تشخیص تنگی کرونر، در بیماران تشخیص داده شده نیز برای تعیین سطح فعالیت قابل تحمل بیمار استفاده می شود و همچنین بعد از آنفارکتوس قلبی   برای سنجش میزان تحمل قلب به کار می رود  .

 تست ورزش چگونه انجام می ‌شود؟

بیمار در حالی که به طور مداوم نوار قلب، فشار خون و ضربان قلبش ثبت می ‌شود روی یک دستگاه تردمیل راه می ‌رود  .

به تدریج سرعت دستگاه اضافه می ‌شود، اگر بیمار بتواند تا حد نهایی ضربان مجاز قلبی خود فعالیت کرده و دچار مشکل نشود تست قطع می ‌شود و این به مفهوم منفی بودن تست و سلامت فرد است اما در صورتی که تغییراتی خاص در نوار قلب یا فشار خون در حین تست ورزش ایجاد شود تشخیص تنگی رگ‌ های کرونری   داده می‌ شود.

حد نهایی ضربان مجاز قلب مساوی با (سن ـ 220) ضرب در 0/85به عبارتی در یک فرد 40 ساله این عدد برابر با 153 است: 153= 85/0 × (40 ـ 220) و به همین ترتیب حد نهایی ضربان مجاز قلب برای فرد 60 ساله برابر 136 خواهد شد.

از این فرمول در بررسی فشار وارد شده به قلب در حین ورزش نیز می ‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال اگر حین کوهنوردی، ضربان قلب یک کوهنورد 40 ساله بیش از 153 بود به معنای فشار زیاد به قلب بوده و او باید حرکتش را آرام‌ تر کند.

 در صورتی که به هر دلیل بیمار قادر به ورزش نباشد برای ایجاد فشار به قلب می‌ توان از داروها کمک گرفت.

بعد از تزریق برخی از داروها در صورتی که رگ ‌های کرونری دچار تنگی باشند، تغییراتی در قلب ایجاد می‌ شود که با استفاده از اکوکاردیوگرافی یا اسکن هسته ‌ای قابل تشخیص است.

منبع : تبیان


  

90/4/26
11:5 ع

غذاهائی که مو را سیاه می کنند 

آیا می دانید سرعت سفید شدن مو در سیگاری ها،چهار برابر افراد غیر سیگاری است؟
تجربیات نشان می دهد کمبود فلزاتی همچون منگنز ، روی ، تیتانیوم ، آهن و مس از عوامل اصلی در سفید شدن وشکنندگی موهابه حساب می آیند.طبق نظر متخصصان تغذیه ، افراد که دچار سفیدی مو هستند باید میوه هائی همچون سیب،گلابی،هلو و همه میوه هائی که سرشار از فلزات گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند و نیز مصرف سبزیجاتی همچون سیر ، پیاز ، موسیر و تره که دارای منگنز هستند را در برنامه غذائی خود بگنجانند.

مصرف مواد غذائی حاوی مس و منگنز در جلوگیری از سفیدی مو بسیار مؤثر است.یافته های موجود نشان می دهد در میان داروهای گیاهی ، جوشانده سبوس گندم ، مصرف سنبل الطیب،خوردن روزانه 1 قاشق مربا خوری از مخلوط پودر سبوس برنج و شکر یا نبات سائیده شده و قرار دادن نان جو در دستور رژیم غذائی نیز در حفظ رنگ مو و کاهش موهای سفید مؤثر است.
مس نیز از جمله عناصری است که می تواند بر پوست و مو تاثیر بگذارد و حتی از سفید شدن مو هم جلوگیری می کند.خوراکی هائی همچون نخودفرنگی ،قارچ ، آجیل ، لوبیا ،عدس ، گوجه فرنگی ، موز ، آلو ، سویا و سیب زمینی از جمله غذاهائی هستند که مقدار قابل توجهی مس را در خود جای داده اند.

فقط پیری مو را سفید نمی کندکمبود ویتامین B12،بیماری تیروئید،سیگار کشیدن(سرعت سفید شدن مو در سیگاری ها،چهار برابر افراد غیر سیگاری است)،کم خونی،رژیم های سخت و طولانی مدت،عوامل ارثی،بیماری ها و افزایش گلبولهای سفید خون نیز باعث سفیدی زود هنگام و بیش از حد موها می شود.

منبع : iran20.ir


  

90/4/24
7:11 ع

5 توصیه برای مقابله با بوی بد دهان

لازم نیست همیشه آدامس بجوید تا دهان و نفس خوشبویی داشته باشید ! استفاده از خمیر دندان یا ساییدن زبان، کدام روش برای رفع بوی نامطبوع دهان مفید است؟

بوی بد دهان فاجعه و مصیبت نیست. در بیشتر موارد این بوی ناخوشایند به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود.
1. « حواستان به پوسیدگی دندان ها باشد.»
در 70% موارد، بوی بد دهان در ارتباط با مشکلات دهانی است؛ از جمله: مشکلات لثوی، پوسیدگی ها، آبسه، پریودنتیت و ... . باکتری هایی که بین دندان ها جمع می‌شوند، ترکیبات گوگردی قابل تبخیر و تهوع آوری تولید می‌کنند... . بنابراین، حتی اگر رفتن به مطب دندانپزشک برایتان چندان خوشایند نیست، با این حال معطلش نکنید !

2. «دندان هایتان را بشویید !».
ایده آل این است که بعد از هر وعد? غذایی دندان ها را بشویید، اگر نمی توانید، حداقل صبح و شب این کار را انجام دهید. مسواک تان را هر دو ماه یک بار عوض کنید؛ و یک نکت? بسیار مهم و کلیدی، استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید، استفاده از نخ دندان مانع از بروز پوسیدگی در گوشه و کنار دندان ها که در دسترس مسواک نیست، می‌شود.
ضمناً اگر از پروتز دندان استفاده می‌کنید، خارج کردن خرده ریز مواد غذایی از زیر پروتز بسیار مهم است، زیرا آنجا هم محل بسیار خوبی برای استقرار پیدا کردن باکتری هاست... . شستشوی دهان و دندان را پس از مسواک زدن، با یک محلول شوینده کامل کنید تا دهان تان ضد عفونی شود.


3. «ساییدن و پاک کردن زبان؟»
بزاق نقش مهمی در پاکسازی باکتری هایی که به طور طبیعی در دهان تان وجود دارند، بازی می‌کند. از آنجایی که در طول شب، ترشح بزاق کم می‌شود، طبیعی است که طی این ساعات، باکتری های زیادی روی زبان جمع شوند. تحقیقات نشان داده اند که ممکن است، بوی بد دهان مرتبط با این تجمع باکتریایی باشد. در این مورد، می‌توانید با ساییدن زبان، این باکتری ها را حذف کرده و در نهایت بوی نامطبوعی را که به این دلیل ایجاد شده، از بین ببرید.

4. «آدامس؟»
اگر واقعاً نمی‌توانید دندان هایتان را مسواک بزنید، می‌توانید آدامس بجوید به شرطی که بدون شکر و کمی معطر باشد! در واقع، فایده اش ناشی از جویدنش است! شما آدامس را می‌جوید و دهان تان بزاق بیشتری ترشح می‌کند و به این ترتیب دندان هایتان پاک می‌شوند. خوردن یک سیب هم همین تأثیر را خواهد داشت. 

5. «غذای مناسب؟»
برخی مواد غذایی بیشتر از بقیه مستعد بد بو کردن دهان شما هستند. به ویژه خوراکی هایی مثل پیاز، سیر و ادویه جات. به علاوه، استفاده از آب به میزان کافی، هم مهم است. عادت کنید که قبل از رفتن به رختخواب آب زیادی بنوشید، نوشیدن آب زیاد مانع از ایجاد بوی بد دهان بعد از بیداری از خواب می‌شود. در نهایت هم، برای رفع کامل این مشکل، الکل و سیگار را کنار بگذارید.

در آخر، اگر با انجام تمام این اقدامات، نتیجه نگرفتید، با پزشک تان صحبت کنید. اگر تمام اصول بهداشت دهان و دندان را رعایت کردید و بوی بد دهان تان همچنان باقی ماند، علت را باید در جای دیگری جستجو کرد. در این زمینه، حتماً باید از پزشک تان کمک بگیرید. عفونت های بینی و گلو (آنژین، سینوزیت، التهاب پرده مخاطی بینی و ...)، مشکلات گوارشی (رفلاکس معده- مری، ترشح بیش از حد اسید معده، عفونت های ریوی ... ) و بسیاری دلایل دیگر ممکن است باشند، از عوامل ایجاد بوی نامطبوع دهان باشند ! در این موارد، تنها درمان بیماری است که می‌تواند فرد را از شر این مشکل آزاردهنده خلاص کند. از سوی دیگر، بیش از 300 دارو نیز می توانند علت بدبو شدن دهان باشند، بنابراین اگر داروی خاصی هم مصرف می‌کنید، در این مورد هم به پزشک تان توضیح دهید. 

در نتیجه، اگر دهان تان بوی بدی می‌دهد نباید به خاطر آن خجالت بکشید؛ این مشکل یک فاجعه نیست ! در بیشتر موارد، مراجعه به مطب دندانپزشک برای رفع این مشکل کفایت می‌کند. 

منبع : seemorgh.com


  

90/4/22
7:32 ع

موفقیت نیاز به تلاش دارد، هر تلاشی به موفقیت منتهی نمی شود
تلاش برنامه ریزی شده و هدفمند  = موفقیت


  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر